.

Resipi Viral Nasi Dagang Terengganu Paling Sedap




Nasi dagang paling sedap


Nasi Dagang Terengganu.

Kalau datang ke  terengganu wajib kena rasa kan.

Biasanya orang dari luar negeri Terengganu suka makan nasi dagang di kampung  Atas Tol. Katanya sedap.

Tapi, resipi nasi dagang ni lagi sedap yang Ibu sendiri masak. Resipi ini diambil dari resepi Ibu yang sangat sedap.

Nasi dagang resipi ibu ini sangat enak dibuat makan sekeluarga.

Berikut RESEPI Nasi Dagang Terengganu bagi yang baru nak belajar buat.

Nanti bolehlah share kan. Nak datang ke terengganu tu jauh sangat katanya. Buat jelah senang kan.

Jom baca

Resepi Nasi Dagang Terengganu:

Bahan-bahan untuk Nasi: -
4 cawan beras Jati
1 cawan beras pulut
3 cawan santan cair + sedikit gula dan garam
1 - 1 1/2 cawan santan pekat + sedikit garam
1 sudu halba
2 ulas bawang merah
1/2 in halia
Cara cara :

1. Beras dicampur dengan beras pulut di rendam 8 jam atau semalaman (kalau tak sempat 2-4 jam pun ok)
2. Kukus beras dan pulut tadi selama 20 minit
3. Angkat dan kaut semua nasi ke dalam bekas yang agak besar dan digaulkan dengan separuh santan cair sehingga rata. biar seketika hingga semua santan meresap. Masukkan lagi santan sehingga meresa. Elok habiskan semua santan cair. Biar sekejap
4. Kukus semula selama 20 minit lagi.
5. Sementara itu hiris bawang dan halia halus2. Masukkan di atas nasi dlm kukusan dan juga buah halba.
6. Angkat nasi utk kali kedua dan arunkan dengan santan pekat hingga rata. Tak perlu habiskan jika nasi nampak sudah elok lembutnya.
7. Boleh dihidangkan....


Resepi Gulai Ikan Aya :

Rebus Ikan Aya Hitam bersama beberapa asam keping dan juga garam..
Jangan buang air rebusan
* boleh tambah telur rebus juga.. Ada yang suka makan Nasi Dagang dengan gulai telur rebus
* lebih sedap guna Ikan Aya Hitam dari Ikan Aya Kurik


Bahan-bahan gulai :

1 sudu serbuk ketumbar
1/2 sudu serbuk jintan manis
1/2 sudu serbuk  jintan putih
2 hiris lengkuas (dikisar)
1 hiris halia (dikisar)
1 biji bawang besar (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
3 sudu cili mesin
1 paket rempah gulai cap bunga Ros 15 gram (nak sedap tambah lebih)
1 1/2  liter santan
1 batang kulit kayu manis
1 sudu kerisik
4 keping asam keping
1/2 buku kecil gula melaka.
Sedikit Belacan
10 biji cili padi
sedikit garam
Cara-cara :

1. Masak Santan sehingga naik minyak.
2. Masukkan semua bahan-bahan yang dikisar, serbuk,  rempah gulai cap bunga ros, cili mesin, kulit kayu manis, kerisik, asam keping, dan gula melaka
3. Masak lama, biarkan mendidih. Masukkan sedikit garam sesuai dengan rasa.
4. Masukkan air rebusan ikan tadi dan juga ikan yang di rebus. jangan masukkan asam keping rebusan ikan nanti masam.
5. Biar beberapa minit. Masukkan cili padi dan juga belacan.
6. Masak sebentar dan boleh dihidang. Pilihan sendiri mahu pekat atau pun tidak.. Kalau mahu pekat masak lama.. Siap!


Resepi Acar Timun:-

Timun
Carrot
Cili Merah dan Bawang
- SEMUA  dihiris memanjang

1 sudu gula
1 sudu garam
1 sudu cuka.
Cara-cara:

1. Gaul sebati dan dihidang.



Alhamdulillah..

Resipi kuih viral kerbau guling @ kuba guling



Resipi kuih viral kerbau guling @ kuba guling yamg jadi viral di facebook baru baru ni. Kuih kuba guling nk memang dah terkenal dia thailand dan kelantan sebelum ni. Cuma baru-baru ni ianya dibiralkan di media sosial. Sampaikan taukey kuih ni jadi tak menang tangan pelanggan beratur nk membeli.

Kalau tengok sekali imbas kuih kerbau @ kuba guling ni rupanya seakan-akan mcam kuih kaswi. Tetapi rasa kuih ini sebenarnya tak sama dengan kuih kaswi.

Rasa kuih kerbau guling yang berasaskan tepung beras pulut dan tempurung kelapa ini agak unik kerana memiliki tekstur lembut dan rasa berlemak serta cair dalam mulut bila dimakan. Tambah-tambah lagi jika disejukkan dalam peti ais, memang kuih ini sangat enak dinikmati di waktu berbuka.

Bahan-bahan

250gm tepung beras
150 gm tepung jagung
3 sudu besar tepung beras pulut

200 gm gula
1/2 sudu teh kapur makan
1/2 cawan santan pekat
Air 1 liter setengah
Tempurung bakar (untuk diambil air hitamnya)
Secubit garam

Cara-cara

Campurkan kesemua bahan di atas di dalam kuali sehingga sebati. Namun jangan buka lagi api. Kacaukan sehingga sebati terlebih dahulu barulah buka api.

Setelah itu, ramuan hendaklah dikacau secara perlahan-lahan di atas api yang sederhana sehingga likat dan pekat.

Sediakan bekas yang bersih. Pastikan bekas disapu dengan sedikit minyak terlebih dahulu supaya ianya tidak melekat.

Sediakan kelapa parut dari kelapa muda. Pastikan apabila memarut kelapa tersebut tidak terkena pada bahagian tempurung. Tak sedap nanti. Masukkan sedikit garam ke dalam kelapa dan gaul sebati.

Potong kuih tadi dan gulingkan ke dalam kelapa parut tersebut.

Dah siap!

Ingin Tahu Bagaimana Bayi Menderita Ekzema Ini Sembuh?


Bayi ini menderita ekzema hingga hampir seluruh muka dan badan. Pelbagai ikhtiar dicuba, akhirnya setelah mencuba Ruam Bayi Powder.
Alhamdulillah dari hari ke hari banyak perubahan positif pada kulit bayi nya. Kini bayi nya semakin sembuh dari ekzema.



Proses rawatan dengan Ruam Bayi Powder Bermula.  Pakai bedak ini ini bahagian yang bermasalah. Sapukan pagi selepas mandi, malam sebelum tidur dan seberapa banyak kali dalam sehari untuk dapatkan kesan maksima.


Selepas beberapa jam,jika bedak kelihatan pudar dan diserap peluh,cuci bersih dengan air,lapkan dan keringkan kemudian sapu.


Pada hari ke 3 kulit mula kering, teruskan dengan menyapu bedak di bahagian bermasalah. Tindak balas adalah berbeza mengikut jenis penyakit & individu terutama dewasa.

Sesetengah individu dlm minggu pertama akan rasa kulit mengering & kegatalan, ini disebabkan air gatal & kuman dlm lapisan kulit mengalami kekeringan, jika boleh tahan teruskn, jika tak tahan , sapukan sedikit minyak zaitun @ minyak kelapa dara bagi mengurangkan kekeringan. JANGAN !! campur dgn mana2 krim yg ada chemical @ steroid.

Cuba jangan makan makanan yg menyebabkn kegatalan kulit seperti kulit ayam, seafood, kekacang & makanan2 ringan.

Perbanyakan minum air kosong utk mengelakkan kekeringan.


Hasil seminggu rawatan, perubahan ketara mula kelihatan. bahagian bermasalah mula sembuh.
dan hasilnya bayi ini makin sembuh dan kembali sihat. Jika sebelum ini bayi ini selalu menangis kesakitan. 

Alhamdulillah, hasil rawatan dengan Bedak Ruam dan doa yang beterusan sekarang dia mampu tidor lena. Insyaallah kita mampu ikhtiar, yg myembuhkan hnya Allah. Ruam bayi powder ni hnya asbab



Apakah kelebihan RBP ini ?

Selain merawat Eczema,ia juga sesuai untuk semua jenis penyakit kulit seperti psoriasis,ruam,gatal-gatal kulit,kudis buta,kayap,demam campak dan lain-lain berkaitan dengan penyakit kulit.


  • -Bedak ini dihasilkan daripada 100% tanah liat yang mengandungi mineral semulajadi.
  • -Ia mengandungi mineral semulajadi yang bertindak menyerap segala kotoran dan toksik yang terdapat pada kulit.
  • -Cepat meresap dalam kulit. Kulit terasa sejuk dan lembut .
  • -Satu bekas tahan agak lama. Selalunya saya guna beberapa bulan.
  • -Walaupun ia tidak semahal produk-produk lain, Alhamdulillah setiap kali sapu ruam atau penyakit kulit anak-anak kita semakin berkurangan.
  • -Bebas Paraben dan juga bahan-bahan kimia berbahaya.
  • -Selamatlah anak-anak anda terutama yang masih bayi, sebab kandungannya dari 💯% bahan semulajadi seperti tanah liat putih dan air galian yang telah ditapis secara khusus.
  • -Ruam Bayi Powder ini sememangnya sangat menjadi pilihan ibubapa untuk bayi mereka terutama masalah berkaitan ruam.
  • ✔Ramai yang cakap berbaloi, murah dan berkesan! Banyak testimoni pelanggan yang sangat berpuas hati. Alhamdulillah!
  • - % semulajadi serta sunnah nabi S.A.W. Ini kerana ia salah satu cara Nabi SAW mengubati penyakit kulit seperti yang terdapat di dalam Hadith Sohih di atas yang membuktikan Nabi SAW menggunakan tanah liat mengubati penyakit kulit dan lain-lain penyakit.
  • Produk ini mempunyai permintaan tinggi sehingga ke Jepun tetapi baru dikomersialkan dalam bungkusan yang menarik.Jom sokong produk keluaran Melayu Muslim tempatan.Jika bagus beritahu kawan,jika tidak beritahu kami.

Sementara stok masih ada, cubalah sekarang. boleh Hubungi Zuraini 0148477513.(sms/whatsapp/call). Penghantaran seluruh Malaysia.Harganya satu bekas untuksemenanjung RM38+7(post)=RM45 danSabah/Sarawak 38+10=\
,termasuk kos pengeposan... Wallahuaklam…

Psoriasis, Ruam Bayi Dan Semua Jenis Penyakit Kulit Sembuh Dengan Ruam Bayi Powder




Assalamualaikum w.b.t.

Saya ingin kongsikan pengalaman saya mengidap penyakit kulit yang dinamakan Psoriasis. Sudah lebih 10 tahun saya mengalami penderitaan penyakit ini. Sejak saya berumur 28 tahun.

Sudah bermacam-macam ikhtiar saya cuba, tapi Allah s.w.t. masih belum mengizinkan lagi. Saya terus berdoa pada Allah s.w.t. agar dikurniakan kepada saya penawar bagi penyakit ini. Sungguh saya tidak tahan lagi untuk menanggung penderitaan penyakit kulit Psoriasis ini.





Sudah bermacam-macam ubat saya cuba, kalau nak dikira ubat hospital sudah sehabis usaha saya cuba. Memang tak dinafikan ada ubat hospital yang boleh menahan penyakit kulit Psoriasis ini. Tapi sudah lama saya buat reseach di Google memang setakat ini masih belum ada penawar yang mampu menyembuhkan penyakit ini.Ubat_Penyakit_Psoriasis

Sekian lama saya menggunakan ubat-ubatan dan krim dari hospital, tapi penyakit kulit Psoriasis ini masih tidak mampu untuk sembuh. Malah kulit saya bertambah teruk dan jangkitan merebak terus ke bahagian kepala. Kerana ubat-ubat hospital yang saya guna ini mempunyai steroid dan akan mendapat kesan sampingan selepas bertahun-tahun digunakan. Kulit makin rosak.!

Alhamdulillah setelah sekian lama berdoa pada Allah, saya berdoa di Makkah, Hijir Ismail dan tepi ka’abah… Alhamdulillah segala puji bagi Allah, Akhirnya Allah temukan saya dengan seorang hamba Allah dari Nilai, Negeri Sembilan.

Beliau beri pendapat pada saya supaya cuba rawat penyakit ini dengan menggunakan kaedah traditional. Iaitu dengan menggunakan Produk 100% dari tanah liat putih yang telah dicampurkan dengan air galian asli. “Asal Kita Dari Tanah,Ruam Bayi Powder Ini Juga Dari Tanah, Insya Allah akan Serasi” katanya.

Dia yakinkan saya lagi, bahawa kaedah tradisional ini adalah daripada kaedah yang diajarkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Iaitu merawat penyakit dengan menggunakan tanah dan air.




Tanah liat putih yang bermutu tinggi ini adalah tanah liat putih yang terbaik di dunia. Permintaannya tanah liat putih ini mendapat sambutan hingga ke negara Jepun.

Tanah liat putih yang bermutu tinggi ini adalah tanah liat putih yang terbaik di dunia.
Permintaannya telah mendapat sambutan hingga ke negara Jepun dan China. Ia dicampur dengan 100% air galian yang ditapis khusus bagi menjaga kualiti tanah tersebut.

Saya mula-mula masih tidak berapa yakin dengan hadith ini, adakah dia benar-benar soheh atau sebaliknya. Alhamdulillah setelah merujuk pada tok-tok guru pondok dan ustaz-ustaz yang pakar dalam bidang hadith, memang benar bahawa Nabi saw pernah berubat dengan tanah dan air.

Kaedah ini terbukti sangat berkesan, malah mampu menyelesaikan pelbagai jenis penyakit kulit seperti Ekzema, Psoriasis, Gatal-gatal, Kurap, Panau, Kayap, Ruam susu (bayi), Ruam panas, Kudis, Kudis buta, Cacar air , Jerawat, luka dan lain-lain masalah kulit…

DARI TANAH KITA DIJADIKAN DAN DARI TANAH JUGA SEGALA PENAWAR TERCIPTA

Dari Aisyah r.a.d, Berkata: “Sesungguhnya Nabi saw berkata/berjampi bagi penyakit; Bismillah, Ini tanah bumi kami, dengan campuran air liur di kalangan kami, disembuhkan orang yang sakit di kalangan kami, dengan izin Tuhan kami.” (Sohih Bukhari: Kitab Attib; Bil:5745)

Jadi, adakah kita masih tidak yakin bahawa Nabi S.A.W. juga mengaplikasikannya untuk kesihatan kulit dan penyakit kulit?


Kami menggunakan tanah liat putih paling bermutu tunggi di dunia dan air galian semulajadi untuk menghasilkan Ruam Bayi Powder.

Ini fakta yang menyokong ijtihad kami dalam kitab Tib Nabawi(Perubatan Rasulullah SAW) karangan Ibnu Qayim:

Dalam Sahih bukhari,Muslim diriwayatkan bahawa Aisyah ra berkata,”Jika seseorg mengadu mengenai kudis (penyakit kulit) atau luka, Rasulullah saw meletakkan jejarinya sambil membaca: maksudnya:”Bisimillah,tanah bumi kami dengan campuran air liur di kalangan kami,disembuhkan orang sakit di kalangan kami dengan izin Tuhan kami.” Kata Ibn Qayyim:”




Ia telah diproses dengan menggunaka Air Tapisan yang bersih tanpa klorin

Manusia diciptakan dari Nabi Allah Adam a.s. dan Adam pula dijadikan oleh Allah s.w.t dari tanah, Maka sebaik-baik penawar untuk segala jenis penyakit kulit juga Insya Allah daripada tanah.

Allah s.w.t telah berfirman dalam Surah Shad: 71-74

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfiman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah. Maka apabila telah Ku sempurnakan kejadiannya dan Ku tiupkan roh(ciptaan) Ku: Hendaklah kamu bersyukur dengan bersujud kepadanya. Lalu seluruh malaikat bersujud, kecuali Iblis. Dia menyombongkan diri dan dia termasuk orang-orang yang kafir“

Alhamdulillah cara menyembuhkan penyakit Psoriasis dengan lebih cepat dan selamat, Tidak lain dan tidak bukan hanyalah dengan mengikut apa saja cara Sunnah Rasulullah SAW ajarkan, Iaitu Dengan mengamalkan perubatan tradisional dengan menggunakan tanah dan air.

Tersangat banyak kelebihan menggunakan penawar ini kerana mampu meyembuhkan segala jenis penyakit kulit.



Kanak-kanak ini pernah mengalami eczema yang teruk sehingga merebak ke pergelangan tangan. Alhamdulillah dengan izin Allah adik ini sembuh dengan Ruam Bayi Powder.

Bayi ini juga hampir sembuh keseluruhannya setelah menggunakan Ruam Bayi Powder.

Nak tahu apa yang best sangat Ruam Bayi Powder ni?

  •     Bedak ini dihasilkan daripada 100% tanah liat yang mengandungi mineral semulajadi.
  •     Ia mengandungi mineral semulajadi yang bertindak menyerap segala kotoran dan toksik yang terdapat pada kulit.
  •     Cepat meresap dalam kulit. Kulit terasa sejuk dan lembut .
  •     Satu bekas tahan agak lama. Selalunya saya guna beberapa bulan.
  •     Walaupun ia tidak semahal produk-produk lain, Alhamdulillah setiap kali sapu ruam atau penyakit kulit anak-anak kita semakin berkurangan.
  •     Bebas Paraben dan juga bahan-bahan kimia berbahaya.
  •     Selamatlah anak-anak anda terutama yang masih bayi, sebab kandungannya dari 100% bahan semulajadi seperti tanah liat putih dan air galian yang telah ditapis secara khusus.
  •     Ruam Bayi Powder ini sememangnya sangat menjadi pilihan ibubapa untuk bayi mereka terutama masalah berkaitan ruam. Ramai yang cakap berbaloi, murah dan berkesan! Banyak testimoni pelanggan yang sangat berpuas hati. Alhamdulillah!

100% semulajadi serta sunnah nabi S.A.W. Ini kerana ia salah satu cara Nabi SAW mengubati penyakit kulit seperti yang terdapat di dalam Hadith Sohih di atas yang membuktikan Nabi S.A.W. menggunakan tanah liat mengubati penyakit kulit dan lain-lain penyakit.

Alhamdulillah Tanah Liat Ruam Bayi Powder Ini Sudah Siap Diproses Di Dalam Bekas Yang Cantik.

Sementara stok masih ada, cubalah sekarang. boleh Hubungi PUAN ZURAINIdi talian 0139512460. Penghantaran seluruh Malaysia.Hanya RM38 sahaja untuk sebekas. Wallahuaklam…








Sementara stok masih ada, cubalah sekarang. boleh Hubungi PUAN ZURAINI  0139512460.(sms/whatsapp/call). Penghantaran seluruh Malaysia.Harganya satu bekas untuk semenanjung RM38+7(post)=RM45 dan Sabah/Sarawak 38+10=\
,termasuk kos pengeposan... Wallahuaklam…

Resipi Sambal Totok Jawa



Ni sambal jawa paling meletop!!! Anak jawa WAJIB pandai buat sambal ni baru boleh jadi menantu...hehehehe

SAMBAL TOTOK JAWA

Bahan-bahannya:

Segenggam ikan bilis
10-15 tangkai cili padi kampung -potong 2 (takut meletup2)
3 biji cili merah-di potong2 sebelum digoreng(takut meletup2)
1 biji bawang merah (hiris)
3 ulas bawang putih (hiris)
1 inci belacan
Minyak utk menggoreng
Garam & sedikit gula
Limau kasturi -ikut suka

Caranya:
1. Mula-mula, goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat &toskan.
2. Goreng seketika bawang merah dan putih bersama belacan, angkat.
3. Kemudian goreng cili padi tadi. Pastikan anda menutup kuali, kalau tidak cili padi akan meletup-letup.
4. Tumbuk kesemuanya. Tapi kalau mahu ikan bilis yg terasa rangup ketika di makan, tumbuk kasar ikan bilis kemudian sekali.
5. Perahkan limau kasturi mengikut citarasa anda.

Semput, Lelah, Batuk, Asma Ini Penawarnya



Assalammualaikum!

Saya ingin kongsikan cerita semasa anak saya berumur 2 tahun mengalami batuk dan lelah yang teruk  sehingga memerlukan penggunaan mesin Nebulizer seminggu sekali di hospital.

Doktor membuat rawatan sedut lendir, nebulizer, ubat-ubatan dan lain-lain. Selepas itu, kesihatannya alhamdulillah sihat. Namun, bila umurnya 3 tahun lebih, anak saya diserang batuk dan seterusnya muntah beberapa kali. Bila di bawa ke klinik, doktor beritahu ianya lendir dan batuk biasa.

Doktor terus-menerus memberikan nebulizer kerana katanya bahaya bila semput. Oksigen boleh terhenti ke otak. Dari saat itu baru saya sedar yang anak saya ada semput.

Kebetulan pada hari saya bawa anak saya untuk sedut di hospital, ada seorang nurse simpati sangat melihat anak saya. Dia pun ceritakan pengalaman anak dia pun pernah mengalami situasi yang sama.

Dia suruh saya cuba ubat kampung. Dia hadiahkan pada saya satu botol minyak kampung tradisional, mana tahu minyak ini sesuai dengan anak awak, katanya. Sebab sebelum ini anak dia pun pakai minyak ini. Alhamdulillah dah tak semput lagi.



Tanpa fikir panjang sebab terlalu risau dengan kesihatan anak saya. Saya ambil dan ucapkan ribuan terima kasih kepada Nurse itu.

Dipendekkan cerita dalam masa seminggu secara istiqamah saya pakai pada anak saya, setiap kali lepas mandi. Pakai di dada, leher, tengkok, belakang dan tapak kaki. Alhamdulillah lelah anak saya semakin berkurang.

Dari seminggu sekali anak saya datang lelah, kini beransur ke sebulan sekali dan kini Alhamdulillah sudah semakin pulih sepenuhnya, dan tak perlu lagi ke hospital untuk sedut gas dengan mesin Nebulizer. Syukur sangat-sangat kepada Allah kerana minyak ini sesuai dengan anak saya.

Jika anak-anak kita batuk, sapu saja minyak akar kayu ini di atas tengkuk. Insya Allah baik… Semuanya dengan izin Allah samada minyak ini sesuai atau tidak dengan anak-anak kita.

Alhamdulillah anak saya sudah baik sepenuhnya dari batuk dan lelah (asma) yang teruk. Yang penting kita sebagai ibu bapa jangan putus berusaha berdoa dan ikhtiar untuk pastikan anak-anak kita sihat sejahtera.

Masa anak pertama saya kena lelah dulu memang tak sanggup nak tengok, muntah-muntah hinggakan terpaksa letak mangkuk di tempat tidurnya.

Apa-pun saya nak ucapkan jutaan terima kasih Nurse itu sebab kenalkan saya minyak tradisional ini. Sekarang minyak ini wajib ada dalam rumah saya. paling tidak pun 10 botol utk semua anak-anak. Kerana minyak ini sesuai untuk bayi baru lahir hingga ke peringkat dewasa.

Minyak Akar Kayu Lelah Atau Asma Ini Dijamin Halal Dan Selamat. Kerana Ianya Diproses Oleh Seorang Pakcik Di Kampung Yang Sentiasa Mengamalkan Perubatan Tradisional Asli.

P/S: Minyak Akar Kayu Lelah Atau Asma Ini Dijamin Halal Dan Selamat. Kerana Ianya Diproses Oleh Seorang Pakcik Di Kampung Yang Sentiasa Mengamalkan Perubatan Tradisional Asli.

Jika berminat untuk dapatkan minyak ini boleh Whatsapp/Messages En. Am di talian 014-8477513. Hanya RM39.00 sahaja. Semoga manfaat. Syukran








Resipi Pisang Goreng Cheese



Pisang Goreng Cheese cukup popular sekitar pertengahan tahun ini.


Pisang Goreng Cheese di katakan dessert yang cukup popular di negara jiran Indonesia. Ianya di jual di jalanan dan sangat di gemari warga setempat maupun para pelancung.

Pisang janganlah terlalu keras dan jangan juga yang terlalu masak, yang sedang-sedang aje ya.. kalau muda sangat nanti dia keras dan tawar.. tak sedap pula. Kalau pisang masak sangat nanti dia benyek dan serap minyak yang banyak pula.

Jika di Indonesia, biasanya pisang ni di goreng terus dalam minyak panas tanpa di celup tepung. Tapi biasanya pisang ni kalau kita tak celup tepung dia akan menyerap minyak yang banyak. Rasanya pun tak berapa enak.
Ada juga sesetengah tempat di Indonesia ianya tidak di goreng sebaliknya di bakar.

Kali ini ita menggunakan pisang nangka untuk resepi kali ini


PISANG GORENG CHEESE


Pisang Goreng

Sesikat pisang ~ buang kulit dan potong 2 jangan putus
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
1 sudu besar baking powder
5 sudu besar santan
sedikit kunyit serbuk atau pewarna kuning
secubit garam
1 sudu besar margerin
1 biji telur

Cairkan mentega
Satukan tepung gandum, tepung beras, garam, pewarna, baking powder, santan dan telur
Kacau rata
Tuangkan margerin cair
Kacau sebati
Masukkan pisang
Panaskan minyak dalam kuali
Goreng pisang hingga kuning keemasan
Angkat dan toskan minyaknya

Bahan Sos dan Topping

1 sudu besar butter
1 sudu besar susu pekat manis
Keju Cheedar ~ di sagat halus
Choc Rise atau parutan coklat masakan


Dalam kuali yang bersih, cairkan butter.
Tutup api bila butter dah cair, tambahkan susu pekat manis dan sedikit keju
Kacau rata
Masukkan pisang yang telah siap di goreng tadi
Gaul rata
Angkat pisang dan letak di atas pinggan atau bekas yang sesuai
Taburkan dengan keju cheedar yang telah di sagat dan taburkan dengan choc rise atau parutan coklat masakan
Enak di makan ketika masih hangat.






Resipi Aiskrim Oreo Hanmade


Jom try Resipi Aiskrim Oreo Hanmade!!

Kepada yang sangat meminati Aiskrim. Jom cuba menu ini dan buat Aiskrim Oreo Handmade ini di Rumah.

Yang sudah berkeluarga, boleh cuba bagi anak-anak dan suami makan.

Aiskrim Oreo handmade yang sangat SEDAP !!! silap-silap boleh kalah Aiskrim Oreo Mc Flurry McD

Berikut cara buat aiskrim Oreo ?

1) - setengah tin susu pekat (ikut kemanisan masing2)
- 1 1/2 gelas susu cair (ikut kecairan @ kepekatan yang dikehendaki)
- 1 sudu ovalette (pastikan halal)
- sedikit esen vanilla

blendkan sampai gebu.

2) gaulkan hasil yang di blend dengan biskut oreo (vanilla) yang sudah dihancurkan.

3) masukkan dalam peti ais. (freezer)

4) SIAP

*dah reti buat, tak perlu la beli kat McD lagi....


Resepi Biskut Batang Buruk Popia Mini


Biskut batang buruk popia mini

BAHAN-BAHAN

- 1 bungkus kulit popia saiz besar
- kacang hijau secukupnya
- gula halus secukupnya
- minyak masak

CARA-CARA

1. Kulit popia dipotong lebar 1 � 1.5 inci dan digulung. Lekatkan gulungan menggunakan telur atau air
2. Goreng sehingga kulit popia kekuningan atau masak.
3. Kacang hijau digoreng dengan api perlahan tanpa minyak. Goreng sehingga masak sehingga kulit kacang hijau bertukar warna. Sejukkan, kemudian dikisar sehingga halus serta di ayak.
4. Kacang hijau kisar dan gula halus secukup rasa dicampur. Salutkan kulit popia menggunakan campuran kacang hijau dgn gula.
5. Simpan dalam bekas kedap udara untuk dinikmati bila-bila

Resepi Biskut Tutku Yang Lazat Dan Sedap


Resepi Biskut Tutku Bagaimana Caranya?

Biskut tutku, difahamkan berasal dari turkey ini memang enak dengan filing coklat hazelnut. Walaubagaimanapun resepi biskut tutku masih belum diketahui dan menjadi misteri.

Ramai  penggemar biskut ini  mencari resepi dan cara-cara membuatnya.

Kepada sesiapa yang mempunyai resepi Biskut Tutku boleh kongsikan di ruangan komen. Terima Kasih.
Back to top