Resipi Ayam goreng keemasan (golden chicken) untuk Nasi Ayam Hainan





Kalau korang lalu kedai nasi ayam chinese, korang akan lihat ayam yang digantung warna keemasan dan sangat cantik dan menyelerakan.  Ayam goreng keemasan atau (golden chicken) ni sesuai juga dimakan dengan nasi ayam hainan atau dimakan cicah sos.

 Rasanya sangat juice dan rangup. Memandangkan ramai yang minta resepi ayam goreng keemasan (golden chicken), Jadi di bawah senarai resepi di bawah dan gambar bahan-bahan yang jarang dijumpa jumpa utk dijadikan rujukan.



Resepi Ayam Ayam goreng keemasan atau (golden chicken)  Chinese Style by Chef Hassan Hen

LANGKAH 1 untuk mandikan ayam
✓gula pekat/maltose syrup  2 1/2 sudu besar (rujuk gambar)
✓cuka 8 sudu besar
✓air 2 cwn stgh



(  ayam seekor pilih yang sederhana)

Panaskan air sampai medidih dan mandikan ayam, tu siram la dlm 15 mnt sampai kulit ayam tu nampak berkilat  & tegang. sampai warna dia sekata keemasan..

setelah siap keringkan dab sumbat bahan di bawah

LANGKAH 2

Bahnn Untuk Sumbat Ayam
✓ 5 mix seasoning spices
 (2 sudu besar)
✓garam 1 sudu
✓ajinamoto
✓lada putih sesudu
[campurkan semuanya sumbat dlm ayam sampai rata macam kita buat rosted chicken .]



pastu cangkuk ayam tu dan jemur sampai kulit dia sunburn (klit dia kering dan nampak lagi berkilat. Jemur 3-4 jam kalau cuaca panas. untuk pastikan sama ada ayam itu betul- betul kering. rasa kulit dia agak2 rasa mcm kertas tu dah kering la.

Step 3
dah kering angkat dan goreng dengan minyak yg penuh, pastikan minyk dah panas dan kuali korg non stick pan supaya tidak melekat. Goreng sampi masak dan garing (agak2 dlm 15min) . utk elak kulit melekat goreng ja dlm periuk. letak minyak banyak. Setelah siap terhasillah ayam yang cantik berkilauan warna keemasan.

cubelah korg mesti takkn menyesal sbb rase dia memang sangat sedap sampai isi dalam dia juicy ..

Ramai yg takut ayam tak masak sebab tak rebus dulu. Untuk pastikan ayam masak ketika jemur memang kena betul2 kering & ketika goreng minyak kena betul2 panas. tapi kalau takut juga boleh bakar guna oven .

Selamat mencuba & yang penting kena banyak sabar buat ayam ni. Sesuai dimakan dengan Nasi ayam hainan 😅









Share this article :
Share on FB Tweet Share on G+

Ditulis Oleh : nescafeais ~ En Biskut

Muh.Akram Anda sedang membaca artikel berjudul Resipi Ayam goreng keemasan (golden chicken) untuk Nasi Ayam Hainan yang ditulis oleh Resipi Biskut yang berisi tentang : Dan Maaf, Anda tidak diperbolehkan mengcopy paste artikel ini.

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Back to top